یکشنبه یازدهم مهر 1389

7 راه پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری:

تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش های زیر را در پیشگیری از آلزایمر موثر می داند.

۱- تمرینات فکری:

افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و …..کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

۲- تمرینات بدنی:

۳۰ دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب ، ماهیچه ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل، رقصیدن و….می تواند نوعی ورزش باشد.

۳- نوشیدن مایعات به اندازه کافی:



کم آبی مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

۴- مراقب داروهای مصرفی باشید:

پزشک شما باید از کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می کنید آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.

۵- رژیم غذایی سالم را پیروی کنید:

رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر است.


روزانه حداقل ۵ نوع میوه و سبزی تازه بخورید. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو بسیار مفید است.

افرادی که در برنامه غذایی خود از ویتامین های C,E Bاستفاده می کنند، کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

ماهی
مصـرف‎ ماهی هایی‎‎ مثل‎‎ قـزل آلا و سـاردیـن‎ به علت دارا بودن‎ اسید چرب امگا ۳‎ خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش‎ می‎دهند.

سیب، دشمن آلزایمر
عامل اصلی ایجاد آلزایمر، رادیکال های آزاد اکسید کننده هستند که با افزایش سن بیشتر تولید می شوند.

در سیب ماده آنتی اکسیدانی به نام “کورستین” وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است. سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

اگر می خواهید جلوی تولید رادیکال ها را بگیرید یا تولید آن ها را به حداقل برسانید، حداقل روزی یک عدد سیب قرمز با پوست میل نمایید. مطمئن باشید که ضرر نمی کنید.

زردچوبـه، ضد آلزایمر
زردچوبه‎ در درمان‎ و پیشگیـری‎ از بیماری‎ آلزایمر موثر است‎. رنگ زرد “زرد چوبه” به دلیل وجود ماده ای به نام کورکومین (CURCUMIN) است.

محققان‎ دریافتند زردچوبه‎‎‎ یا رنگ‎ دانه زرد موجود در ادویـه “کاری”،‎ پروتئینی به نام‎ “بتاآمیلیوئیـد” را در مغـز موش ها تجزیه‎‎ کرده و از رسوب‎‎ این‎‎ پروتئین جلوگیری‎ می‌کند، زیرا این پروتئین سبـب تخریب‎ بافت‎ مغز می‎‎شود. محققان‎ معتقدند زردچوبه‎ بیش‎ از هر داروی‎ دیگری‎‎ در پیشگیری از تشکیل‎ توده‎ پروتئینی‎ موثر است‎.

در طب‎ سنتی‎ هند، زردچوبه‎ از هزاران‎ سـال‎ پیش‎ به‎‎ عنوان‎‎ یک‎ ماده ضدالتهاب‎ در درمـان بیماری های‎ مزمن‎‎ و ناتوان کننـده‎ کـاربـرد داشته‎ است‎.


گردو
گردو را به نام “غذای مغز” نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست،  بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم. آنتی اکسیدان گردو در بین آجیل ها از همه بیشتر است. پس مصرف گردو نیز می تواند از آلزایمر پیشگیری کند.

بادام
بادام نیز آنتی اکسیدان است. در پوست بادام ویتامین E  وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد.

روغن زیتون
روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌ کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می ‌رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌ تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شوند.
اسید فولیک
متیونین اسید آمینه ضروری است که بدن از آن برای ساختن اسید آمینه غیر ضروری هموسیستئین استفاده می کند. اگر مقدار هر یک از سه ویتامین B12 ، اسید فولیک یا پیریدوکسین ( B6 ) کم باشد، متیونین به ترکیب سمی هموسیستئین تبدیل می شود که این ماده سمی به رگ ها آسیب می رساند و منجر به بروز آلزایمر می شود. گوشت یکی از منابع غنی متیونین می باشد. سبزیجات برگی شکل و غلات کامل، منابع غنی اسید فولیک هستند که مانع تبدیل متیونین به هموسیستئین می شوند. همچنین کاهش دریافت گوشت قرمز و مرغ باعث کاهش مقدار متیونین در خون شما می شود.

طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیک در خون افراد مبتلا به آلزایمر پایین است و در تحقیق دیگری مشاهده شد مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می شود که فراموشی را در پی دارد.

لوبیای سویا
سازمان بهداشت جهانی(WHO) سویا را “سلطان لسیتین” معرفی کرده است. زیرا کیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر ترکیبات بهتر و بالاتر می باشد. لسیتین یک لغت یونانی و به معنای زرده تخم مرغ است و علت نام گذاری آن، وجود میزان فراوان لسیتین در زرده تخم مرغ و همچنین کشف این ماده برای اولین بار در زرده تخم مرغ بوده است.

تمامی اعضاء و اندام های بدن برای انجام اعمال خود به انرژی نیاز دارند. مغز نیز از این مسئله مستثنا نیست. مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل کولین نیاز دارد که منشأ آن از لسیتین می باشد. وقتی لسیتین ازطریق غذا دریافت می شود طی مراحل جذب وهضم به کبد وارد شده ، شکسته و کولین که جزئی از ساختمان لسیتین است از آن جدا می شود که از این کولین آزاد شده بسیاری از مواد حیاتی و ضروری بدن ساخته خواهد شد.

یکی از نقش های مهم کولین در ساختن استیل کولین است. استیل کولین اهمیت بسیاری برای فعالیت مغز و مرکز حافظه دارد و با بودن استیل کولین، مغز و مرکز حافظه توانایی ضبط و نگهداری صحبت ها، نوشته ها و دیده ها را خواهند داشت و تا زمانی که این ماده حیاتی یعنی استیل کولین ساخته شده از لسیتین به اندازه کافی به مغز برسد ما دچار فراموشی نمی شویم و برعکس در اثر کاهش مقدار استیل کولین به دنبال کمبود لسیتین ، حتی به مدت کوتاه، قدرت حافظه کاهش یافته و فرد قدرت حفظ طولانی صحبت ها و دیده ها را از دست خواهد داد و یا مطالب و مسائل جدید را به سختی به خاطر می سپارد.

فراموشی یا به علت نرسیدن مواد لازم و مغذی به مغز یعنی “لسیتین” و یا به علت وجود امراض و حوادث خاص درانسان ایجاد می شود. در سنین بالا،  افزایش سن، انسان را به سمت کاهش حافظه پیش می برد، ولی باید توجه داشت که اگر در دوران جوانی ذخیره کافی از لسیتین برای خود فراهم کرده باشیم، بسیار کمتر ازدیگران دچار معضل کاهش حافظه خواهیم شد. 

انار:

 افرادی که در هفته 2 لیوان یا بیشتر آب انار می‌نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آنها ‌نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان مصرف می‌کنند،76 درصد کمتر است.(به نقل از وبلاگ زیتون)

>>خوردن انار (سردوتر+خون ساز)چه فایده ای دارد؟‌‌(کلیک)


6-تنفس در هوای پاک:

تحقیقات نشان داده تماس بيش از حد با آلاينده‌هاي ترافيكي سبب افزايش ناتواني‌هايي ذهني مي‌شود كه در نتيجه افراد با افزايش سن بيشتر در معرض ابتلا به آلزايمر قرار مي‌گيرند.

7-آرامش فکری :

بر اساس تحقیقات هر چه افسردگي و اضطراب در فرد بالا باشد احتمال بروز آلزايمر نيز افزايش مي‌يابد.

>> بهترین غذاهای تقویت کننده اعصاب کدامند؟

>> مطالعه ی بیشتر: سایت پزشکان بدون مرز

___________________________________________________


با تشکر فراوان از استاد گرانقدر مدیر یت وبلاگ زیتون:

زیتون:"آلزایمربیماری طبع سرد است همانطورکه درمتن نوشته شما امده غذاهای گرم وخشک وخون سازدرمان کننده ان هستند مثل گردو، بادام ،زردچوبه ،انارسردوتراست اما خون سازاست بادام وگردو هم فصل مشترکشان علاوه برگرمی داشتن کلسیم است که خون سازاست نتیجه کلی اینکه نباید کم خون بود خون گرم است بدن را آماده مقابله وبوق(اکتری ،ویروس،قارچ )نگه میدارد ویتامین ب هم نقش موثری دارد همانطورکه یک نوعش دراینجابیان شده اسیدفولیک .
فصل مشترک دیگراین غذاهای ضد آلزایمرداشتن روغن است اعم ازروغن زیتون وروغن گردو وبادام که روغن سوخت قلب است و30درصد مصرف غذای روزانه ماباید باشد
پس غذاهای کلسیم سازکه خون سازند وروغن طبیعی مثل زیتون وکنجد وبادام و...وغذاهای حاوی ویتامین ب درمان گربیماریهای طبع سرداعم ازآلزایمرو ام اس ومیگرن وآرتروزو...هستند."




نوشته شده توسط زهره در 12:16 |  لینک ثابت   •